Carrera, napínavý závod s vítězným koncem Hodinky


Carrera znamená závod. A není náhodou, že se toto španělské slovo vonící adrenalinem, napětím a benzínem v roce 1963 zalíbilo jednomu velkému milovníkovi rychlých automobilů.

Carrera Panamericana Mexico Road Race byl ve své době jeden z nejproslulejších, nejoblíbenějších ale také nejnebezpečnějších motoristických závodů. Novopečený šéf rodinné hodinářské manufaktury Jack Heuer, fascinovaný světem rychlých kol stejně jako jeho otec i dědeček, tehdy trávil spousty času na závodních okruzích s automobilovými závodníky. A právě na okruhu v Sebringu, kde firma Heuer dělala oficiální časomíru a kde mu automobilový závodník Pedro Rodriguez de la Vega povídal o svých zážitcích z Panamerického závodu, se v Jackově hlavě zrodila skvělá myšlenka. Motoristické rallye tehdy byly dost nebezpečnou záležitostí. Vozy už dosahovaly poměrně vysokých rychlostí, ale ochrana jezdců byla ještě na dosti nízké úrovni, stejně jako stav, zabezpečení a značení závodních tratí.

 

Jack Heuer měl za sebou teprve první rok fungování v rodinné firmě, ale přesto se směle pustil do výroby zcela nového chronografu, který bude šitý na míru automobilovým závodníkům. Protože při rychlé jízdě často rozhodují i zlomky sekund, navrhnul velice čistý a otevřený číselník, který je maximálně přehledný a rychle čitelný. Protože podmínky na tratích jsou mimořádně náročné, vyrobil velmi solidní vodotěsné pouzdro, odolné proti prachu, nárazům i teplotním výkyvům. A protože myslel i na pohodlí závodníků, nechal ušít měkké kožené řemínky se stejnou perforací, jakou měly oblíbené jezdecké rukavice Juan Manuel Fangia. První Heuer Carrera byla na světě. Tehdy měla kulaté ocelové pouzdro o průměru 36mm, číselníky v černé, bílé nebo stříbrné barvě a byla osazená různými typy strojku Valjoux (vzácněji pak i strojkem Landeron).

První velká změna v historii Carrery nastala v roce 1969 s příchodem Calibru 11, který v supertajném projektu vyvinul Heuer společně s Breitlingem, Hamiltonem a Dubois Depraz. Tento automatický chronograf s mikrorotorem byl tehdy světový unikát. Nepřehlédnutelný byl zejména díky své korunce umístěné na levé straně pouzdra, protože automat přece není potřeba natahovat. Calibr 11 a jeho varianty (Cal. 12, 14 a 15) se s úspěchem používaly až do příchodu hodinářské krize na přelomu 70. a 80. let. Evropa tehdy podlehla záplavě levných a přitom přesnějších quartzových strojků. Krize neminula ani Carreru, která se tedy dočkala i své quartzové varianty. V této nesnadné době přechází firma Heuer do vlastnictví Piaget a Jack Heuer odchází z jejího vedení. Před svým odchodem se ještě pokusil o záchranu Carrery v její mechanické podobě se strojkem Valjoux a navrhnul pro ni ocelové pouzdro zajímavého polštářkovitého tvaru.

V roce 1985 firmu kupuje finanční skupina TAG. Z Heueru se stává TAG Heuer a Carrera dostává na číselník nové logo. V sortimentu značky se poprvé objevuje quartzová řada TAG Heuer Formula 1 – cenově dostupnější, výrazně sportovnější a méně luxusní. Carrera se dostává na okraj zájmu. Na trhu s mechanickými strojky přežívá v podobě různých zvláštních kreací v soudkovitém pouzdře, s oranžovými ručkami osazená strojkem se součástkami z plastu. O deset let později, opět díky změnám ve vlastnictví firmy, nastává obrat k lepšímu. 40% akcií TAG Heuer kupuje investor Doughty Hanson, který si přeje návrat ke kořenům, tedy k mechanickým strojkům, klasickému designu a luxusním sportovním chronografům. Na svět přichází šestá generace Carrery se strojkem Lemania s manuálním nátahem. Je to věrná re-edice úplně první Carrery z roku 1963, na číselníku má staré logo Heuer a omylem nese označení Carrera 1964. Tehdejší management se totiž díky chybným údajům z archivu domníval, že první Carrera byla vyrobena o rok později. Carrera se opět na delší dobu dostává na výsluní.

S novým tisíciletím se do firmy vrací Jack Heuer a to na místo čestného předsedy představenstva. Jako odborník na historické modely přispívá k vývoji nové řady Classic Colection. S výjimkou Classic Collection, která zůstává věrná svým historickým kořenům, se modely Carrera začínají otvírat moderním vlivům. Velkou změnou je velikost pouzdra – z 39 mm na 41mm a po velkém úspěchu i 43 mm.

A změnou nejzásadnější je nový strojek vlastní výroby: in-house Calibre 1887, který se stal základem pro dnes používaný in-house Calibre H01. Tento chronograf pocházející z nové výrobní linky TAG Heuer ve švýcarském Chevenez byl symbolicky pokřtěný jménem Heuer 01 na počest zakladatele firmy, skvělého hodináře a nepřekonatelného vizionáře Edouarda Heuera. S novým strojkem se zcela zásadně změnilo i pouzdro. Nejnovější generace Carrery přichází ve skeletonovém modulárním pouzdře, které poprvé v historii TAG Heuer není vyrobeno z jediného kusu, ale skládá se z 12-ti komponentů. To umožňuje velice efektivně a s minimálními náklady vyrábět obrovské množství kombinací různých barev, materiálů a povrchových úprav pouzdra Carrera.

V této podobě se Carrera letos dožívá svého 55. výročí, které TAG Heuer oslavil ve velkém stylu a to limitovanou edicí TAG Heuer Carrera “Tête de Vipère” …